@wetenschap
doctoraal Nederlandse taal- en letterkunde, Universiteit Utrecht (cum laude)
lektor Nederlandse taal- en letterkunde Universiteit van Wes-Kaapland
gastdocent Nederlandse historische letterkunde, Universiteit van Stellenbosch
gastdocent Nederlandse moderne letterkunde, University of Cape Town
@onderwijs
leraar Nederlands RSG Tiel
gastdocent School voor Journalistiek
@dagbladjournalistiek
(sport)journalist Kluwers Couranten Bedrijf
@tijdschriftjournalistiek
hoofdredacteur KBM Kantoormarkt
algemeen hoofdredacteur special interest magazines Wegener Tijl Tijdschriften Groep
@custom publishing
hoofdredacteur en adjunct-directeur sponsored media-uitgeverij Medion
manager sponsored media Lenthe Publishers
directeur FHp Strategic Publishing
directielid VdbJ/Communicatie
bestuurslid SMIN
@events
programmamanager vijf edities Civil Society Congres
programma-manager drie edities Filanthropium Top
programma-manager Civil Power
programma-manager Noaber Inspiratieavond 2024
@online publishing
communications manager Zhomer
content director Elektor
content director, hoofdredacteur Lenthe
adviseur a.i. Walburg Pers
preferred user Xingo-software
@filantropiejournalistiek
hoofdredacteur FM
hoofdredacteur Filanthropium
hoofdredacteur De Dikke Blauwe
gastauteur Alliance Magazine
@jury's en adviseurschappen
FM50 (founder)
De Dikke Blauwe 100 (founder)
Invloedrijkste vrouwen (Opzij)
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
WEEF (World Ethical Electronics Forum)
@maatschappelijke nevenfuncties
bestuursvoorzitter Stichting The Floris
@awards
"Oeuvreprijs De Dikke Blauwe 100 - 2021"
SMIN Awards voor "Bouwers" en "Foster Parents Plan"
Het Platina Pennetje
Ik doe kop-staart-projecten en schrijfopdrachten/fotografie als eenmansorkest of als hoofdaannemer in een netwerk van slimme en betrouwbare collega's op het gebied van: art direction, dtp, AV-producties, webdesign, projectmanagement en vertaling & correctie.
Ik heb in mijn arbeidzame leven heel wat nieuwe namen bedacht voor titels van publicaties en ook van bedrijven. De kleur blauw lijkt daarin een Leitmotiv. Zoals voor een consultancy: ‘The perfect blue bottle’. Een intrigerende naam, met een nog intrigerender verhaal erachter (klifhanger). En dan ‘De Dikke Blauwe’: werd bij introductie op klaterende hoon getrakteerd. Intussen is die titel een begrip in de wereld van filantropie.
‘De Kopijmeester’ dan? Wie weet nog wat kopij is? Met een lange ij, Maria goedertieren, ook dat nog. Dat roept de ouderwetsigheid op van giftig loodzetsel. Het is een krakende postkoets (4 pk) die aan de start van een Formule 1-race verschijnt.
En dan dat ‘meester’: wat denkt die schoolfrik wel? En de eerste leukerds meldden zich snel met: ‘Spreek ik met de Koppijnmeester?’ (nee, jíj trekt volle zalen met je macrobiotische gebreide loopbaanbegeleidingsworkshops).
Maar eerlijk gezegd, heb ik me over de naam De Kopijmeester nooit zo druk gemaakt. Niemand zou nu nog een krant ‘Telegraaf’ noemen (niemand zou nu nog een krant beginnen, die slag is u). Niemand zou nu nog een vrouwenblad ‘Libelle’ noemen. Die titels zijn allang losgezongen van hun bron. Ze zijn bijna soortnaam. Net als Maggi. Dus maggi zichzelf Kopijmeester noemen? Tuurlijk: ik heb alleen de fase waarin je eigennaam een soortnaam wordt doodleuk overgeslagen.