Dat boek? Dat moet er nu echt van komen. En zo pak je dat aan...

Als personal coach en eindredacteur heb ik tientallen auteurs een betere schrijver helpen worden. In veel gevallen mondde dat traject uit in een gedrukt boek. Maar de tijd dat uitgevers ruimhartig de portemonnee trokken als investeerders in boekuitgaven ligt alweer enige tijd achter ons. Toch wil je een eigen boek-boek. Hoe pak je dat aan?

Eerst even naar de ambitie. Schrijvers blijven. Als geen ander begrijp ik de wens om je gewrochten in een mooi boek voor de eeuwigheid vast te leggen. Een ‘echt’ boek met een ISBN. Met een exemplaar bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag…

Maar hoe vind je een uitgever die je daarbij helpt? Het ontnuchterende antwoord is: die vind je bijna nooit. Uitgevers ontvangen dagelijks tientallen manuscripten ter beoordeling. Net als bij de Ajax-opleiding komt maar een extreem klein aantal door de eerste selectie. En van dat nettoclubje stroomt ook weer een miniem deel door naar de markt. En op die markt moeten de 10% succesverkopen de verliezen goedmaken van de 90% winkeldochters…

 

Als je echt een ‘eigen boek’ wilt, heb ik twee welgemeende adviezen. Ten eerste: breng het in eigen beheer uit (en stuur het daarna pas eventueel naar een reguliere uitgever) en neem de verkoop zelf ter hand via eigen netwerken. Ten tweede: dromen van Harry Potter-verkoopcijfers? Ik houd je niet tegen, maar streef in elke geval naar een break even-begroting om je kosten (nee, niet je eindeloze uren) goed te maken. Alles wat je daarna meer vangt is de spreekwoordelijk kers op de taart.

Ik ben op dit moment launching publisher van drie auteurs op verschillende terreinen van literatuur tot populair wetenschappelijke uitgaven. Ik begeleid deze auteurs met een schrijfplan, planning, coaching en eindredactie naar een fysiek gedrukt boek. De productie van dat boek (vormgeving, drukken) verzorg ik van A tot Z. Het eerste exemplaar druk ik de schrijvers in hun handen tijdens een feestelijke vernissage.

Maar wat gebeurt er ná de champagne?

Ik ben geen selling publisher die de verkoop en marketing voor z’n rekening neemt. Wel adviseer ik auteurs hoe ze dit zelf kunnen aanpakken. Met een eigen website, via social media, via Bol.com, als gedrukt boek, maar ook als e-book. 

De ervaring leert dat de meeste auteurs op deze wijze in elk geval hun out of pockets kunnen goedmaken. Of een boek daarna gaat vliegen, hangt af van erg veel factoren, waarvan timing, dosering, vasthoudendheid, talent en ook geluk deel uitmaken.

Weten wat erbij komt kijken om zelf zo je boek te schrijven en uit te geven? En aan wat voor investering je daarbij moet denken? Laat je verrassen. Maak je schrijversdroom waar met hulp van De Kopijmeester.